Amsterdam

Amsterdam
  • Sociaal ondernemerschap
  • Community building
Hoe Javakwartier de toon zet voor een inclusieve straat
Najah Aouaki – Creatief producent, econoom, stadmaker en niet in de laatste plaats aanpakker – ontfermt zich sinds 2015 over haar favoriete stukje Amsterdam: de Javastraat. Met haar project Javakwartier zorgt ze ervoor dat de komst van de ‘nieuwe bewoners’ de lokale winkeliers niet fataal wordt. Daarbij haalt ze alles uit de kast: van nieuwe luifels en een strakke website voor de buurt tot het cross cultureel nadenken over verpakkingen. Hoe ben je op het idee gekomen voor Javakwartier? “Ik ben hier in 2011 komen wonen, toen de buurt nog niet in opkomst was. Je had wel de Coffee Company, restaurant Wilde Zwijnen en Studio/K, maar voor de rest was er nog niet veel op het gebied van horeca. In 2014 werden er in een korte tijd veel zaken geopend. De straat begon heel snel te veryuppen. Natuurlijk hartstikke leuk dat er nieuwe plekken kwamen waar je gezellig een kopje koffie kon drinken, maar ik was bang dat de Javastraat zijn identiteit zou verliezen. Ik wilde op zoek gaan naar een manier waarop de oorspronkelijke ondernemers zouden kunnen overleven in deze snel veranderende wijk. Daarom ben ik in 2015 in gesprek gegaan met het Stadsdeel met het idee om deze zaken een upgrade te geven. Gelukkig zagen ze daar ook dat de diversiteit verloren dreigde te gaan en hebben ze het project gehonoreerd.” Wie bedoel je als je het hebt over de oorspronkelijke ondernemers? “Daarmee bedoel ik de winkeliers die al heel lang zijn gevestigd in de straat en zoveel verschillende delen van de wereld vertegenwoordigen met hun assortiment. Je hebt op de Javastraat Turkse, Marokkaanse en Surinaamse winkels. Maar ook zaken die een Irakees-, Egyptisch- of Pakistaans assortiment hebben. Winkels die ook voor Nederlanders heel interessant kunnen zijn. Bij het Pakistaanse Saeed’s Curry House hebben ze een uitgebreid assortiment kleurrijke Pakistaanse gebakjes en binnenkort kun je er terecht voor mango shakes en limonade waar chiazaat in zit. Voor de meeste Hollanders is chiazaat exclusief, terwijl dat in Pakistan best een basic ingrediënt is. Bij de Turkse slagerij Lale Kasabi – door het Parool uitgeroepen tot buurtsuper van het jaar – vind je écht kwaliteitsvlees dat heel goed aansluit bij de Europese keuken. Tigris En Eufraat staat bekend om de lekkere falafel. Voor de meeste mensen zien deze winkels eruit als de zoveelste groenteboer, terwijl ze vaak juist een heel bijzonder assortiment hebben. Er komen mensen van buiten de buurt speciaal naar deze winkels om er hun boodschappen te doen.” Hoe helpt Javakwartier ondernemers? “Ik help ondernemers bij de presentatie van hun zaak. Zo worden er vanuit Javakwartier, in samenwerking met communicatiebureau Based on a true Story, nieuwe logo’s ontworpen. Ook maken we nieuwe luifels en helpen we met de indeling van de winkels. Daarnaast kijk ik nog naar een hoop andere zaken. Belangrijkste daarbij is in hoeverre men ook de nieuwe doelgroepen weet aan te spreken, aangezien zij om te kunnen overleven hun klantenbestand hiernaartoe moeten uitbreiden. Samen met de ondernemer wordt gekeken wat er moet gebeuren om zijn of haar aanbod hier beter op te laten aansluiten op een manier die rendabel is. Hoe functioneert het personeel? Wat zijn de bijzondere producten en hoe kunnen deze het beste worden uitgelicht? Ook wordt onderzocht hoe de bedrijfsvoering kan worden aangepast richting de behoefte van de klanten. En daarmee bedoel ik vooral de nieuwe klanten; mensen die hier in de afgelopen vijf jaar zijn gaan wonen, zoals studenten. Voor Saeed’s Curry House heb ik een stappenplan ontwikkeld zodat mensen hun eigen curry kunnen maken. Ik ben samen met Jonneke – oprichter van foodblog Mooncake – op bezoek geweest bij Saeed’s zus om drie verschillende curry gerechten te maken. Daar is uiteindelijk het stappenplan uit voortgevloeid dat in samenwerking met Jonneke zal worden gepromoot, samen met de rest van het bijzondere assortiment. Ook willen we er ervoor zorgen dat bepaalde producten prefab zijn. Mensen hebben tegenwoordig weinig tijd. Uiteindelijk wil ik nog een stap verder gaan, door te kijken naar design taal. Ook dit is cultuurgebonden. Wij denken bij de kleur blauw aan Spa Blauw of melk, terwijl associaties in andere culturen compleet anders kunnen zijn. Ook verpakkingen zijn een kunstproject op zich; in Pakistan staan er bijvoorbeeld soms celebrities op rijstpakken.” Voor welke ondernemers is Javakwartier er? “Het was voor mij belangrijk dat het geen welzijnsproject zou worden. Ondernemers moeten zelf inzien dat ze iets anders moeten doen om te profiteren van de nieuwe doelgroepen – groepen die doorgaans meer te besteden hebben. Een groot deel van de oorspronkelijke klandizie van de ondernemers woont hier niet meer. Deze winkeliers moeten een nieuwe balans gaan vinden. Ik heb zelf een selectie gemaakt van bedrijven die in aanmerking zouden kunnen komen voor het project. Hoe bijzonder is het aanbod? Staat de ondernemer open voor vernieuwing? Is hij of zij echt bereid om de stap te maken naar een vernieuwd concept? Ik heb mezelf dit soort vragen gesteld bij het selecteren van de eerste ondernemers.” Welke rol vervult de website van Javakwartier? “De website heeft als hoger doel om het winkelen op lokaal niveau te stimuleren. Ook kom je erachter welke mensen de Javastraat zo bijzonder maken. We hebben inmiddels twintig profielen van ondernemers uitgeschreven. Fotograaf Pavel Ananich heeft deze mensen geportretteerd en tekstschrijver Anne van der Klift heeft hun verhaal verwoord. Maarten Tromp heeft in navolging op een eerder gemaakt fotoboek over de Indische buurt een nieuwe serie gemaakt over haar inwoners. Via ons blog vertellen we wat er voor de rest allemaal in de buurt te doen is op het gebied van food. Ook gaan we via dit kanaal recepten delen, zo kunnen we mensen ook triggeren om lokale producten te kopen.” Hoe ziet de toekomst van Javakwartier eruit? “Met Javakwartier hebben we nu een platform gecreëerd. Maar het blijft een work in progress. Nu moet alles bij elkaar gaan komen. Dat moet gebeuren doordat de ondernemers in de Javastraat winkels krijgen die beter passen bij het publiek van nu en door onze website die het mogelijk maakt om de straat echt te ontdekken. Daarnaast heb ik nog veel plannen met het Javakwartier. Zo gaan we een food tour organiseren in samenwerking met het Tropenmuseum die de samenhang van migratie met de Amsterdamse eetcultuur onderstreept. Ik wil gaan onderzoeken of we de Javabox kunnen introduceren: een food box gevuld met producten uit de straat. Maar ook wil ik kijken hoe we de vele Airbnb’ers die neerstrijken in de Javabuurt, kunnen enthousiasmeren om te winkelen bij de meer authentieke winkels in de Javastraat en niet alleen bij de Albert Heijn. Mijn doel is om een inclusieve stad te creëren. Amsterdam is heel mooi en op veel punten gaat het heel goed. Maar we moeten er wel voor zorgen dat de stad voor ons allemaal blijft.”  Benieuwd naar Javakwartier? Check hier de site!
Agenda in Amsterdam
Nu even geen evenementen in Amsterdam
Voeg iets toe.
Mail onze redactie
Laat ook zien wat er in jouw stad gebeurt
Word stadsambassadeur
Nu in Amsterdam
  • Tip
    geplaatst door Raksha Hoost
    Win €1000! Heb jij een idee om minder voedsel te verspillen of voedsel lokaal te produceren? Dien je idee tor 5 sept in! http://bit.ly/2baFcAs
  • Tip
    Documentaire: Tomorrow
    Als de mensheid wordt bedreigd door de ineenstorting van de ecosystemen, gaat een team op zoek naar oplossingen voor toekomstige generaties. https://dezwijger.nl/update/tomorrow-the-movement/
  • Tip
    geplaatst door Jetske Erisman
    Vanaf nu kun je je als student/alumni aanmelden voor het Off-Campus Students Programme van Europe by People! http://bit.ly/1Rqxzrd
  • Tip
    geplaatst door Rosaly Studulski
    Doneer bij een van de OBA vestigingen in de stad boeken in het Nederlands, Engels, Arabisch, Tigrinya of Farsi en help pop-upbibliotheken voor vluchtelingen te vullen: http://bit.ly/1Seec1Z
  • Tip
    geplaatst door Mara Verdaasdonk
    Gezocht: impactproducenten! Win de Impact Award, de kunstprijs voor niet-kunstenaars. Zie http://theartofimpact.nl/impact-award/
  • Tip
    Lege AA batterijen voor Waste wereldbol
    Lever je lege AA batterijen in bij CBK Zuidoost, om bij te dragen aan het lichtkunstwerk 'Waste Lights, Waste World': http://www.cbkzuidoost.nl/nieuws/dump-je-lege-batterijen-bij-cbk-zuidoost/
  • Tip
    geplaatst door Jetske Erisman
    Het stadhuis op het Waterlooplein is toe aan een grote verbouwing waarbij de hulp wordt ingeroepen van de Amsterdammers. Iedereen kan ideeën opperen! http://bit.ly/1LRm1FT
  • Tip
    Een Nanobrouwerij op Vuurtoreneiland
    Bruut wil een duurzame brouwerij opzetten in de stelling van Vuurtoreneiland die tevens zal fungeren als sociale werkplek. Steun Bruut met hun crowdfundactie! http://bruutbier.nl/crowdfunding
  • Tip
    Eindpresentaties Week van het Lege Gebouw
    Om 16:00 vanmiddag (8 juni) presenteren studenten hun ideën voor het leegstaande Cascade-gebouw bij Sloterdijk. Je kunt er bij zijn! http://bit.ly/1IoY4ql
  • Tip
    geplaatst door Leon Paquay
    Op 20/21 juni wordt in het Cruquius-industriegebied In amsterdam een wandel- en fiets route georganiseerd. Dit gebied staat op de vooravond van herontwikkeling. meer info www.cruquiusconnects.nl
  • Tip
    Statiegeld ontdekt in China
    Statiegeld in Nederland is bijna passé http://bit.ly/1Gs5Hx3, terwijl China het nut ervan begint in te zien http://bit.ly/1HKbGJX. In Beijing gaan ze reis- en beltegoed ruilen voor plastic.
  • Tip
    Help mee aan de restauratie van Melody Line
    Muziekcentrum Melody Line is zwaar getroffen door een brand afgelopen week. Wil jij een steentje bijdragen aan de restauratie van Melody Line? Steun dan via http://www.gofundme.com/melodyline
Wat gebeurt er in jouw stad?Tip de redactie
Alle plekken in Amsterdam
Plekken in Amsterdam
Toon meer
Alle publicaties uit Amsterdam
Publicaties uit Amsterdam
Toon meer