wo 11 mei 2016 t/m zo 15 mei 2016 Kalverstraat 101, Amsterdam

Sweatshop in Kalverstraat

Pop-up store 'The Mad Rush' stelt erbarmelijke omstandigheden in kledingindustrie aan de kaak
wo 11 mei 2016 t/m zo 15 mei 2016
Kalverstraat 101
, Amsterdam
Gratis toegang, reservering niet vereist

‘Sweatshop’ is de populaire benaming voor een naaiatelier waarin arbeiders in landen als Bangladesh en India kleding maken onder erbarmelijke omstandigheden. Op woensdag 11 mei opent er een heuse sweatshop in de Kalverstraat in Amsterdam. Door een sweatshop na te bootsen, willen Schone Kleren Campagne en Mama Cash mensen in Nederland laten ervaren hoe de laaggeprijsde kleding die in diezelfde winkelstraat te koop is, wordt gemaakt. De fabriek ligt verscholen aan de andere kant van een pashokje in de hippe conceptstore ‘The Mad Rush’ op Kalverstraat nummer 101 en is vanaf 11 mei tot en met zondag 15 mei 2016 te bezoeken.

Met deze sweatshop wil Schone Kleren Campagne de consument niet alleen op de feiten drukken, maar ook laten zien wat je er zelf aan kunt doen om deze situatie te verbeteren. “Als consument ben je een hele belangrijke schakel in de keten. Als meer mensen in winkels vragen hoe de kleding gemaakt wordt en vragen om schone kleren, moeten de grote merken uiteindelijk wel meegaan,” aldus Tara Scally, woordvoerdster van Schone Kleren Campagne. ”Na de ramp met de instorting van Rana Plaza zijn gelukkig steeds meer mensen zich hiervan bewust, maar hoe meer steun we hebben, hoe sneller de modeindustrie zal veranderen.”

Voor deze campagne sloegen Schone Kleren Campagne en Mama Cash de handen ineen. Onder de noemer ‘Women Power Fashion’ genereren zij aandacht voor dit wereldwijde probleem dat voornamelijk vrouwen en meisjes treft. Maar de vrouwen daar zitten ook niet stil. In de expositieruimte achter de sweatshop komen via foto- en videomateriaal de arbeidsters zelf aan het woord voor een kijkje in hun wereld en de manieren waarop ze zelf tegen het onrecht strijden. Ze verenigen zichzelf, richten hun eigen vakbonden op en eisen veiligere werkomstandigheden. Ondanks hun successen is een ander koopgedrag van de Westerse consument hard nodig. Bezoekers verlaten The Mad Rush dan ook niet met lege handen: genoeg tips om zelf een positieve bijdrage te leveren aan de kledingindustrie en een on-the-spot gezeefdrukt tasje – gemaakt door de vrouwen in de sweatshop – waarvan je zelf de prijs mag bepalen.

Bron: schonekleren.nl

reacties
reacties op dit artikel
Er zijn reacties op dit artikel
reageer
in Amsterdam
Misschien vind je dit ook leuk
Hackable City
Games as a planning tool
reacties op dit artikel
Benieuwd wat er in New Europe gebeurt? Citiesintransition.eu