"Over vijf jaar wil ik dat we niet meer bestaan, dat zou het mooist zijn. Daarna ga we wel weer een ander probleem oplossen!"

Chantal Engelen deed twee jaar geleden mee met de Battle of the Cheetahs, een ideeën wedstrijd van NCDO waarbij jonge creatievelingen werden uitgedaagd om een oplossing te vinden voor wereldvoedselproblemen. Met haar groep, Too Good to Waste, pakten ze voedselverspilling aan en wonnen ze de strijd. Door vers groente en fruit, wat niet meer verkocht mag worden in de supermarkt, te verwerken in soepen, ijs en pizza krijgt het een nieuwe kans opgegeten te worden en wordt er minder kwalitatief goed voedsel weggegooid. Met een goed idee en een aardig startkapitaal ging ze de food-wereld in.

In dat wereldje kwam ze al snel Jente de Vries en Lisanne van Zwol tegen. Jente en Lisanne zagen na een dumpster-dive avontuur hoe veel lekkere en gezonde groente wordt weggegooid voor het überhaupt in de schappen terecht komt. Dit alleen omdat het door een afwijkende vorm of kleur niet aan onze schoonheidsidealen voldoet. Met een gezamenlijke missie om het weggooien van groente en fruit tegen te gaan zijn de organisaties gefuseerd tot Kromkommer.

'Te krom, te dik, te klein, te veel.… te gek!'

Wat begon als een bewustwordingscampagne is uitgegroeid tot een bedrijf. De groente en fruit die niet door de keuring komt om verkocht te worden in de supermarkt – omdat het bijvoorbeeld te dik, krom of gedraaid is, of omdat het twee pootjes heeft in plaats van één – wordt verwerkt in de soepen van Kromkommer.

Kromkommer wil de voedselketen hervormen en dat kunnen ze natuurlijk niet alleen. Hierover zegt Chantal: “De drive om Kromkommer op te richten kwam van het idee dat voedselverspilling een groot probleem is, en het simpelweg niet begrijpen dat er nog nooit een oplossing voor is gekomen”. Kromkommer is aangesloten bij een het Food Surplus Entrepreneurs Network, een internationaal netwerk van eigenzinnige ondernemers die zich allen inzetten tegen het verspillen van voedsel. Samen met medestrijders tegen verspilling zoals Damn Food Waste en Food Guerrilla werken ze aan festivals en campagnes door heel het land. Daarnaast wordt er hard gewerkt aan een “Krommunity”. Hier kunnen consumenten, liefhebbers en telers elkaar – online via twitter en facebook, en offline tijdens evenementen – ontmoeten.

kromkommer

Voorlopig worden ze nog gedeeltelijk gesteund door Stichting Doen, maar het doel is om een financieel onafhankelijk bedrijf te worden. Als sociale onderneming zijn ze aangesloten bij social enterprise NL. Zo willen ze bewijzen dat je een succesvol bedrijf kan runnen terwijl je ook een maatschappelijk doel nastreeft en dat duurzaamheid prima gepaard gaat met een ambitieus business model. Tony Chocolonely geldt dan ook als een van hun grote voorbeelden. “Dat is een snel groeiend en succesvol bedrijf, maar met een duidelijk missie om de wereld een beetje beter te maken. Eigenlijk is hun hele aanpak inspirerend”.

Hun kantoor staat in Rotterdam, maar het liefst willen ze een nationale beweging worden. Door heel Nederland worden op 70 verkooppunten de soepen van Kromkommer verkocht in wereldwinkels en delicatessenzaken. Daarnaast hebben ze afgelopen maand een pop-up shop in Utrecht ingericht waar naast de gekke groente soepen ook broodjes en frisse sappen van kromme komkommers en Siamese snoeptomaatjes werd verkocht. Ook de komende tijd staan er nog vele campagnes door het hele land in de planning. Wil je op de hoogte blijven van de acties van Chantal en Kromkommer, neem dan een kijkje in hun agenda!

Betrokken stadmakers
Chantal Engelen
Marketing, branding en communicatie bij Kromkommer
reacties
reacties op dit artikel
Er zijn reacties op dit artikel
reageer
in Rotterdam
reacties op dit artikel
Benieuwd wat er in New Europe gebeurt? Citiesintransition.eu