"Hoe kun je mensen het verhaal van de stad laten beleven zonder dat het verteld is?"

Sinds haar studie aan de Akademie voor Kunst en Vormgeving St. Joost houdt Nina Lenting zich als ruimtelijk ontwerper bezig met de vraag hoe je het gebruik van alledaagse voorwerpen leuk kunt maken door er op een andere manier naar te kijken. Die kracht zet ze tegenwoordig in door als creatief beleidsadviseur een frisse wind te zijn binnen Gemeente Breda.

Wat doet een creatief beleidsadviseur?

In het kort is mijn rol om op kleinere schaal te ontwerpen in de stad. Eigenlijk ben ik nog aan het ontdekken wat ik als ruimtelijk vormgever kan toevoegen aan de stad; toen ik binnenkwam bij de gemeente wist niemand wat ik ging doen. Ze zeiden ‘laat maar zien wat je hier kunt toevoegen en dan zien we wel of het van meerwaarde is.’

In een stad van de beeldcultuur zoals Breda, dat zich ook als zodanig wil profileren, heb je de beeldmakers zelf nodig, denk ik. Ik merk echter dat bijna alle creatievelingen na hun studie weggaan uit Breda, omdat hier voor hen niet echt een plek is. Er is geen creatieve broedplaats. Je hebt wel Electron en Stek, wat wel al begint te leven; ook het Havenkwartier is een heel goed begin, waar veel mag. Ik denk dan ook dat Breda al wel bezig is met een podium te creëren waardoor creatieve mensen meer in de stad blijven en zo de stad kunnen promoten. Maar wellicht kan mijn activiteit als creatief beleidsadviseur er op kleine schaal ook aan bijdragen dat Breda de beeldmakers blijvend kan interesseren, waardoor Breda zich verder als stad van de beeldcultuur kan ontplooien.

Dit is ook een vraag vanuit Gemeente Breda; ze vinden het interessant wat er in de stad gaande is en staan open voor vernieuwing. Ze zien in dat nieuwe toepassingen van design een meerwaarde heeft, maar ze weten nog niet zo goed hoe ze dat moeten plaatsen in de organisatie. Vanaf het eerste moment ben ik daarmee aan de slag gegaan, en al gauw werd ik vanuit verschillende afdelingen gevraagd om dingen te visualiseren.

Hoe belangrijk is verbeeldingskracht voor een stad?

Ik denk heel belangrijk, vooral voor Breda, dat zich presenteert als stad van de beeldcultuur. Er wordt veel over gesproken, maar hoe kun je nou het verhaal van de stad beleven zonder dat het verteld is, gewoon omdat de stad dat uitstraalt? Wie geeft daar een beeld aan? Dat is iets waar ik mee bezig ben; het is een stukje city making, denk ik. Je moet mensen stimuleren om naar de stad te komen en aan bezoekers laten zien wat er nog meer te doen is in de stad. Kortom, je moet ze een reden geven om nog een keer terug te komen, dan heeft het ook voor de marketing meerwaarde. Het is de uitdaging om de kwaliteiten die al in de stad zitten, te laten zien.

Breda is heel veel; volgens mij heeft iedereen daar een eigen beeld bij. Het verhaal van Breda ligt dan ook vooral in die veelzijdigheid; alle verschillende kanten van Breda die samen Breda maken, dat is waar de kracht in ligt.

Ontwerp buurtpark Geeren-Zuid

Kun je een project noemen waar je bij betrokken bent?

In de wijk Geeren-Zuid wordt dit jaar een nieuw park aangelegd. Dat park is ontworpen in samenwerking met de bewoners in dat gebied. Een collega op de afdeling ruimte en wonen nodigde me uit om mee te lopen. Stedenbouwers denken op een grotere schaal dan een productontwerper, dus ze zeiden ‘kijk maar of je iets kunt toevoegen aan dit proces.’ Toen kwamen de bewoners direct met de vraag of we niet een plek konden ontwerpen waarin verschillende functies en behoeften samenkomen. Het ontwerp is een ontmoetingsplek, waar je kunt sporten maar waar je ook kunt zitten.

reacties
reacties op dit artikel
Er zijn reacties op dit artikel
reageer
dit gaat over
Design Gebiedsontwikkeling
in Breda
reacties op dit artikel
Benieuwd wat er in New Europe gebeurt? Citiesintransition.eu