Red Light Radio: het muzikale luikje naar Amsterdam
“Mensen weten dat ze ons kunnen vertrouwen en het dus toch wel vet gaat worden. Daardoor kunnen we gedurfde dingen proberen.”
Hugo van Heijningen en Orpheu de Jong hebben sinds 30 november 2010 een eigen online radioshow vanuit Amsterdam, Red Light Radio. Met deze radioshow laten ze de luisteraars kennis maken met een enorm scala aan verschillende muziekgenres. De show wordt momenteel dagelijks wereldwijd in ongeveer 150 landen beluisterd. Desalniettemin wordt Red Light Radio (RLR) nog steeds gezien als een echt Amsterdams radiostation. Wat is er Amsterdams aan dit radiostation en hoe waarborgen ze deze Amsterdamse identiteit? Voor een interview ging ik langs bij het Red Light Radio pand aan het Oudekerksplein 22.
Wat doen jullie precies?
Hugo: We hebben sinds 2010 een online radiostation, met eigenlijk wereldwijd luisteraars vanaf het moment dat we een website hadden. Het is een heel erg muziek- georiënteerd station met content die eigenlijk niet direct gebonden is aan Nederland of Amsterdam maar een meer globale insteek heeft. Ondertussen is het eigenlijk uitgegroeid tot veel meer dan een muziekplatform. We organiseren concerten, feesten, samenwerkingen met partners, van culturele instanties tot festivals, in Amsterdam, daar buiten maar ook de hele wereld over: we hebben projecten van Brazilië tot China. Het is van een heel klein soort community ding vrij snel uitgegroeid tot een wereldwijd platform dat wel heel erg geassocieerd wordt met Amsterdam: Red Light Radio, Red Light District, Amsterdam, de link is natuurlijk snel gelegd. Onze locatie is al zes jaar hier, midden op de Wallen, tussen de prostituees in en onze plek hier is natuurlijk onlosmakelijk onderdeel van de identiteit van Red Light (Radio). Maar wat er aan content wordt geproduceerd, is niet zo zeer heel Amsterdams, al komt het grootste percentage muzikanten, Dj’s en radiomakers hier wel vandaan dus zo blijft het wel een soort lokaal radiostation.
“Ondertussen is het uitgegroeid tot veel meer dan een muziekplatform.”
Wat is jullie achtergrond?
Orpheu: Ik kom meer uit het DJ-gebeuren, ik was al een beetje online radio aan het maken, voordat Red Light Radio er was. Ik maakte een wekelijks radioprogramma voor Studio 80 (voormalig nachtclub op het Rembrandtplein, red.), en ik had wel eens wat geprobeerd met een klein soort radiostationnetje. Naast Studio 80 waren er bijna geen mensen in Amsterdam die dat toen deden en vanwege de ervaringen die Hugo en ik allebei opgedaan hebben voordat Red Light er was, zijn we dan ook met elkaar voor Red Light Radio in contact gekomen.
Hugo: Muzikaal gezien ben ik nooit radiomaker geweest, ik ben het eigenlijk nog steeds niet, maar ik programmeerde wel eens feestjes en ik speelde altijd wel in bands. Ik heb dan wel communicatiewetenschappen hier op de Universiteit van Amsterdam gestudeerd maar voor de rest was dit gewoon een fun project. Ik dj zelf niet, of nouja, liever niet. Ik ben eigenlijk vooral hier op de achtergrond bezig met het programmeren van dj’s, en ben soms actief als radiohost.
Hoe kwamen jullie op het idee voor RLR?
Hugo: We wisten niet waar Red Light naar toe zou groeien, we zijn nu meer dan zes jaar verder en stations als RLR poppen nu bijna jaarlijks in bepaalde landen op. Ik was vorige maand in New York, waar de mensen van de LOT Radio zeggen dat zij hun station helemaal gebaseerd hebben op wat wij hier doen, en dat is wel weer heel tof, want ik heb het weer een beetje uit NY, waar ik online radio luisterde en zag, dus het is best grappig dat het cirkeltje nu weer rond is wat dat betreft. Maar wij gingen er gewoon in met de gedachte dat we het op wilden zetten, ongeacht de uitkomst. Orpheu kent heel veel mensen door zijn ervaring in muziek, en ik heb mijn eigen ervaring, dus dachten we, laten we het gewoon samen doen en zo veel mogelijk goede content maken in een korte periode en we zien wel waar het schip strandt. Het strandt voorlopig niet, het vaart best wel snel eigenlijk (met een glimlach red.).
“Dit was gewoon een fun project”
Waar gaat het schip naartoe?
Orpheu: De eerste vijf, zes jaar zijn we vooral bezig geweest met groeien, dat doe je op een heel intuïtieve manier met wat we dachten dat tof was voor het station. Natuurlijk waren er een paar bedachte stappen, zoals het pand overnemen, en om bepaalde toevoegingen aan radio te hebben. Nu zitten we op het punt dat we dat bereikt hebben en ik denk dat we nu ook het platform hebben waarbij we echt de ruimte hebben om te kijken wat voor leuke dingen we daarmee kunnen doen. Dus de groei an sich is nu niet per se het belangrijkste meer maar meer wat we daarmee gaan doen.
Hugo: Het blijft wel doorgroeien, exponentieel zelfs en we moeten dus vooral blijven doen wat we doen. Het is gewoon een online platform en het lijkt de hele wereld aan te spreken dus we kunnen echt een beetje ‘cherry picken’. Dus ga je wat strategischer naar dit platform kijken: het begon als platform waarmee we alles wilden doen maar we zijn wel een stuk strategischer en internationaler hierin gaan staan en dat zetten we zeker voort de komende jaren. We kunnen nog wel verder groeien, maar je kan zeker spreken over een piek. De hele wereld kijkt naar Amsterdam en de muziek die hier ronde gaat en men kijkt daardoor ook naar ons. Wij zijn toch een soort luikje naar de stad voor veel mensen en het is natuurlijk heel leuk om die functie te vervullen.
Orpheu: Gezegd moet worden dat de groei wel vrij organisch gaat want na een tijd komt er weer een nieuwe generatie en die heeft weer schijt aan wat wij doen en dan ontstaat daar iets nieuws uit. En zo hoort het ook.
Waarom het Red Light District?
Hugo: Midden in de stad zijn is heel belangrijk omdat we ongeveer elk uur een nieuwe gast hebben, en het dus noodzakelijk is om op een centrale plek te vinden te zijn. Nu nog, maar toen wij een pand zochten al helemaal, zaten de Wallen in een soort transitieperiode waarbij er panden vrij kwamen voor tijdelijke invulling. Wij hadden de mazzel dat ons plan aansprak bij de gemeente. Oorspronkelijk was het voor een korte periode maar dat is ondertussen, mede door het succes, uitgegroeid tot niet alleen een radiostation maar ook twee platenzaken, vier opnamestudio’s en we gaan binnenkort nog een winkel openen. We hebben inmiddels drie panden hier.
Is RLR een lokaal of een meer internationaal station?
Orpheu: Het is net zo internationaal als dat het lokaal is, het zijn gewoon verschillende levels. Het is nog steeds een heel lokaal radiostation voor de Amsterdamse/lokale scene, laten we het zo voor het gemak even noemen; met de fysieke plek die hier we hier met dit gebouw hebben. In die zin is het gewoon belangrijk, maar internationaal is het ook bijna een soort community, tussen de stations en tussen de luisteraars.
Hugo: Als je een chatbox hebt onder een live show dan zitten mensen van over de hele wereld over een bepaalde radioshow te kletsen, dus wat dat betreft zijn we veel verder dan een lokaal radiostationnetje maar ondertussen is het wel heel duidelijk een Amsterdams platform.
Wat heeft de stad jullie gegeven?
Orpheu: Dat is eigenlijk een beetje hand in hand gegaan, omdat Amsterdam door ons en andere partijen heel erg gegroeid is op muzikaal gebied. Internationaal is Amsterdam in de wereld op uitgaan en muziekgebied dé stad, en dat is wel een gezamenlijke effort geweest van alle initiatieven.
Hugo: Helemaal mee eens. We ontwikkelen talent hier, dat is iets dat we echt aan de stad geven. Een verzamelplek, zoals Orpheu net zegt, is een heel belangrijk ding. Ook alleen al voor de diversiteit van deze buurt, met alle toeristengroepen en mensen die voor seks en drugs komen, is het goed dat ze nu ook komen voor muziek, wat weer eens iets heel anders is. Ik denk dus dat Amsterdam ons dat heeft gegeven: er wonen niet eens een miljoen mensen maar de allure die Amsterdam heeft zal altijd helpen want het wekt nog steeds positieve gevoelens bij mensen op. Mensen vinden het toch gauw wel cool of zo als je uit Amsterdam komt. Maar waarom Amsterdam… tsja.. Rome is bijvoorbeeld een veel grotere stad, Barcelona heeft ook zo zijn voordelen maar Amsterdam is toch samen met Berlijn toch wel dé eletronic capital in de wereld en ik denk dat wij daar ook onderdeel van uit maken.
“Het is net zo internationaal als dat het lokaal is, het zijn gewoon verschillende levels.”
Wat hebben jullie de stad gegeven?
Orpheu: Red Light Radio kwam op het goede moment. Er was blijkbaar behoefte aan, al wisten we dat niet. Wat hebben wij Amsterdam gegeven? Ik denk dat we een middelpunt hebben gecreëerd waar dingen samen komen, waar mensen van verschillende scenes elkaar tegen komen. En ik denk dat bij ons meer gebeurt dan bij een venue of een tent, hier kunnen heel veel verschillende dingen tegelijkertijd plaatsvinden.
Welke rol speelt de gemeente bij jullie?
Hugo (al lachend): De gemeente stuurt ons niet weg, dat is al heel erg behulpzaam van ze. Alles lijkt te moeten wijken voor dingen die niet echt voor Amsterdammers lijken te zijn maar voor toeristen, maar wij zijn wel echt een plek midden in de stad voor en door Amsterdammers. De enige fietsen die niet van een rental zijn, stoppen hier en niet op andere plekken zeg maar. Zodoende is het heel prettig dat we ons gesteund voelen door de gemeente.
Orpheu: Maar de gemeente heeft ons zeker wel een warm hart toegedragen de eerste paar jaar dat we hier begonnen hoor, eerst met dat we het hier tijdelijk konden gebruiken en daarna hebben we het pand over kunnen nemen en hebben we hier kunnen blijven dus dat was heel prettig. Tegenwoordig hebben we minder met de gemeente te maken omdat we nu gewoon onafhankelijk ons eigen ding kunnen doen.
Wat voor samenwerkingsverbanden hebben jullie nog meer?
Hugo: We werken met platenzaken, labels, met musea hebben we veel dingen gedaan, kunstacademies en ga maar door. Bijv. Dekmantel, dat zijn vrienden van ons, op Dekmantel Festival hebben we een radiostudio drie dagen lang; op lentekabinet hosten we een podium; maar we werken ook samen met Music From Memory, een lokaal platenlabel, we hebben dingen gedaan met de Rietveld radioshow en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Hugo: We hebben zo veel events door de stad heen gedaan ook, bij de Waag bijv. tot Eddie the Eagle museum, Vriend van Bavink, galerieën, de Oedipus brouwerij: heel veel lokale samenwerkingen al met al. Ook met musea hebben we samengewerkt, zo hebben we bijvoorbeeld de muziekprogrammering voor de museumnacht in het Eye filmmuseum gedaan.
Mist er nog iets aan het station?
Orpheu: Qua muziek? Neuh dat is wel heel compleet, hier op de radio zeker.
Hugo: Buiten de studio zou ik wel meer gemixtere avonden willen hebben, dat je naar een club of concertzaal gaat waar bijna gebeurt wat er hier gebeurt. Ik hou ook van bijvoorbeeld electro en metal en het lijkt mij leuk om dat maar gewoon wat vaker buiten deze studio te gooien. Zet de verschillende artiesten in een ruimte en je hebt gewoon een goede spanningsboog op een avond. Maar voor de rest, hier, missen we niks. Hoe wij programmeren op onze Anniversary feesten is op basis van de boog van een avond. Dan heb je gewoon een dj die iets meer in die muziekhoek draait en dan is er weer een band die in dat muziekhokje past. Zo zorgen wij voor het verloop van de avond, dat zo divers is zoals je het op de (Red Light, red.) radio hoort. Je probeert dan inderdaad een spanningsboog te creëren en niet een soort chaos die voor niemand leuk is.
Jullie hebben voornamelijk muziek in de shows, waarom zijn er bijna geen shows waarin wordt gesproken?
Orpheu: Naja, we hebben er weinig, (diepe zucht) en dat komt ook omdat het moeilijker is om dat goed te doen dan plaatjes opzetten. Plaatjes draaien daar moet je gewoon goede platen voor hebben en een goede volgorde kunnen bedenken maar een praatprogramma dat A. interessant is, B. leuk is, en C. bij Red Light past, is door de jaren heen gebleken dat het best wel moeilijk is. We hebben het best wel een paar keer geprobeerd maar dan was het steeds net niet. Het is gewoon echt heel moeilijk om zoiets een beetje spannend en leuk te houden zonder in clichés te verzanden.
Hugo: Daarbij is willen we Engels als de voertaal dus voor veel Nederlandse hosts is dat nog wel een stapje moeilijker. Ik zou het heel graag willen want het geeft iets meer persoonlijkheid aan de muziek, als er meer verteld wordt of interviews gehouden worden, maar goed, dingen gaan zoals ze gaan en mensen krijgen vooral de ruimte om te doen wat ze prettig vinden en te delen wat ze graag willen delen. Als dat voor veel mensen alleen uit muziek draaien bestaat, dan is dat helemaal prima. Als ze mensen uit willen nodigen om daar dan een uur mee te praten, dan kan dat ook. We hebben inmiddels zo’n grote poel van mensen die we gewoon blind vertrouwen dat de content eigenlijk altijd wel sterk is.
“Je probeert een spanningsboog te creëren zonder dat het een soort chaos wordt die voor niemand leuk is.”
Hoe waarborg je de kwaliteit van de content?
Orpheu: We krijgen dagelijks mixtapes en muziek opgestuurd en vroeger beluisterden we 99% van de dingen die mensen op stuurden, nu is het misschien 90%.
Hugo: Er is gewoon geen ruimte meer voor.
Orpheu: Nee maar we proberen het echt wel maar het is heel veel en je ontwikkelt een soort van skill voor het selecteren: aan het mailtje zie je eigenlijk wel of het een nee of een misschien is. Tegenwoordig is dat relatief eenvoudig om te herkennen. Om maar een voorbeeld te geven: als er in het mailtje staat dat hij/zij een residency op Ibiza heeft en tech-house draait met Rihanna-samples, weet ik het wel weer, dan ga ik het niet luisteren.
Hugo: En het gaat ook om de balans, als iemand komt aanzetten met een goede house set, tsja, leuk, maar dat hebben we al veel, komt er iemand aanzetten met een punkset, dan is er meer mogelijk omdat we daar weer wat minder van hebben. We kijken ook naar de balans van het station als geheel: dat het heel divers blijft en dat de sound toch wel elk uur heel erg verschilt, dus op die manier wordt er geselecteerd. Maar nog steeds, iedereen met een nerderig muziekkarakter is over het algemeen wel welkom. Ik zou zeggen, duik diep ergens in en we vinden het de moeite waard om ons platform voor jou in te zetten, om dat te delen met de wereld, wat ook al op dag één het streven was. En nu zijn we eigenlijk wel elke dag van tien tot tien gevuld, dus er is überhaupt niet zo heel veel ruimte meer voor nieuwe dingetjes, maar degene die er uitschieten, pikken we er nog steeds uit heb ik het idee.
Wat is jullie verdienmodel?
Orpheu: We doen grote samenwerkingsprojecten met partners en sowieso is het belangrijk om te beseffen dat het veel meer is dan de radiostudio beneden. Het radiostation ondersteunen we door dingen die we buiten de studio ondernemen, zoals een festival, zoals Strange Sounds From Beyond (SSFB) maar ook alle andere projecten die we doen buiten het Red Light District.
Wat is Strange Sounds From Beyond?
Orpheu: SSFB is een initiatief van Quentin (van der Spek, red.) die eerder het Outsiders Festival heeft georganiseerd. Hij heeft ons ooit eens uitgenodigd om een feestje te doen en dat was best wel een succes. Hij wilde vervolgens een festival gaan doen, vanuit Outsiders, waar wij ook een stage zouden hosten, en muziekorganisatie The Rest Is Noise ook. Eigenlijk dus die drie losse partijen maar dat werd wel een hele goede soort drie-eenheid samen. Na die goede samenwerking in dat eerste jaar van Strange Sounds hebben we besloten om er dit jaar zijn weer bij betrokken te zijn. We doen gezamenlijk de inhoudelijke invulling maar Quentin is wel de drijvende kracht: hij doet het geheel, wij denken gewoon heel gezellig na over de muziek, promoten en hosten maar het is niet ons eigen festival.
Wat is er speciaal aan SSFB?
Hugo: Een maand van te voren zeiden we dat we nooit een festival zouden doen, het is wel verzadigd. Bij ons is er een mix van alternatievere geluiden, live acts, maar toch hebben we overtuigd, zeker na die eerste editie hebben we veel geluiden gehoord dat we toch wel net even wat dieper zijn gegaan en blijkbaar is dat heel goed aangeslagen en daarom doen we het zeker nog een keer en misschien nog wel een aantal keer. Maar nee, het is een festival dat net eventjes meer een ontdekkingsreis is, maar niet te ongemakkelijk – gewoon dansbare, rare dingen.
Orpheu: Wat ik het leuke aan het festival vind en hoe wij er in kunnen staan is dat we de vrijheid hebben om te programmeren bijna hoe je zelf naar muziek luistert. Dat is veel avontuurlijker, en we kunnen best gedurfde dingen proberen. Mensen weten dat ze ons kunnen vertrouwen, ook al kennen ze veel dingen niet, dat het toch wel gewoon echt heel vet gaat worden. Dat is leuk want dan hoef je niet na te denken over hoe bekend een artiest is en hoeveel kaarten je daarmee verkoopt. Het moet natuurlijk redelijk blijven wat dat betreft en daar is Quentin goed in, maar wij focussen die vooral op de muziek.
Hugo: Kom een keer, de avonden maken ‘sense’! Er zijn te veel shows en avonden er te veel om naar allemaal te gaan, maar er is altijd wel een van ons twee erbij.
Aankomende vrijdag 5 mei opent Red Light Radio haar nieuwste winkel: RLR AMS SHOP aan het Oudekerksplein 30A. Er is muziek van verschillende dj’s en ook Orpheu zelf gaat plaatjes draaien. Voor meer informatie klik hier.