"Ik geloof niet dat de wereld beter wordt van verkooppraatjes"

Als geboren Bredanaar heeft Peter Brouwers een grote affiniteit met de stad gecreëerd. Met ondernemersbloed maar ook met oog voor dromen en passies probeert hij nieuwe initiatieven van de grond te laten komen door verschillende partijen met elkaar in contact te brengen. Zo kunnen we samen de stad beter en mooier maken. 

De crisis heeft volgens Peter de mensen scherper gemaakt en hen beter laten nadenken over allerlei thema’s. Ook is het besef gekomen dat als je iets wilt je zelf initiatief zal moeten nemen; je nek uitsteken. Maar vaak komen deze projecten niet van de grond omdat ze in hun eigen vertrouwde omgeving blijven plakken. Hier wil hij iets aan doen:

Ik zie dat er veel initiatieven en clubjes ontstaan die allen in hun eigen sector en omgeving bezig zijn. Om de stad beter te maken moeten deze mensen met elkaar in contact komen en dit probeer ik te doen door ze bij elkaar te brengen middels netwerkevenementen.

lead2deal

Wanneer Peter hierover vertelt hoor ik de ondernemende projectontwikkelaar spreken, maar hij heeft ook oog voor de dromen en passies die een belangrijke rol spelen in het tot stand laten komen van samenwerking:

Ik geloof niet dat de wereld beter wordt van verkooppraatjes. Op de evenementen die ik organiseer onder Lead2Deal vraag ik de mensen dan ook te vertellen over hun dromen en passies. Waar word je nou echt blij van en waar loop je tegenaan? Zo zien mensen veel sneller dat ze iets gemeen hebben waar ze vanuit kunnen samenwerken om waarde te creëren.

Maar het moet niet blijven bij dromen: Peter houdt nog meer van ze waarmaken. Aan de ene kant worden ambities gedeeld en vervolgens helpt hij met het concreet maken ervan en het faciliteren: ‘geïnspireerd raken is vrij makkelijk, maar vervolgens moet wel worden overgegaan tot implementatie.’  En om deze verbindingen van mensen nog meer te stimuleren droomt Peter van een mobiele Stadsambassade die de stad rond hopt om mensen met elkaar in contact te laten komen. Al geruime tijd zet hij zich in om Breda op de kaart te brengen op dit platform maar ook in de stad zelf wil hij een plek creëeren waar mensen elkaar kunnen ontmoeten.

Ik zou het gaaf vinden als er daadwerkelijk een fysieke Stadsambassade Breda komt, een broedplaats! Liefst niet op een vaste locatie, maar eentje die telkens weer ergens anders op popt. De ene keer in een stadskantoor, dan een leegstaand winkelpand midden in de stad, en dan eens in een groot commercieel bedrijf. Zo zou ik het online platform Stedenintransitie ook in het fysieke door willen trekken zodat Breda uiteindelijk beter op de kaart komt met een duidelijke signatuur.

Want ook dat is onderdeel van zijn droom, dat Breda net als Amsterdam een duidelijke identiteit krijgt. Hiervoor werkt hij ook mee aan Breda Next dat zich richt op een duurzame samenwerking tussen alle partijen in de stad om samen een sterk merk Breda te bouwen. Een online platform kan hier een rol in spelen om dat wat er gebeurt in de stad en de mensen die eraan werken inzichtelijk te maken. En een Stadsambassade als centraal fysiek punt voor ontmoeting zou een mooie volgende stap zijn. Ik ben benieuwd!

Betrokken stadmakers
Peter Brouwers
Projectmanager / city maker / verbinder
reacties
reacties op dit artikel
Er zijn reacties op dit artikel
reageer
in Breda
reacties op dit artikel
Benieuwd wat er in New Europe gebeurt? Citiesintransition.eu