Werkplaats voor Jonge Buurtmakers
Op het Waterlandplein huist de eerste Maakplaats021 waar 21 century skills getraind worden. Basisschoolkinderen van nu zullen veel banen bezetten die nu nog niet bestaan. Daarop inspelend is er 2 miljoen vanuit de gemeente Amsterdam geïnvesteerd. Elke woensdag- en vrijdagmiddag komen jonge makers samen in de Maakplaats grenzend aan de OBA op het Waterlandplein. Op woensdag is er het programma Maak je Buurt door Pakhuis de Zwijger, en Fabschool door Waag Society.
Samen achter één computer. Werkt dat? Moderne technologie heeft ons mensen op veel fronten individualistischer gemaakt. Aan de andere kant is er het verlangen samen te zijn. Roosbeef vat het mooi samen in haar nummer Pulpo:
“We zijn graag op onszelf, maar liever niet alleen.”
Hoe valt ons verlangen samen te zijn te combineren met de huidige (geliefde) technologie? Dat is één van de vragen waar kinderen in het programma ‘Maak je buurt!’ mee aan de slag gaan.
“De OBA gebruiken we samen, omdat we anders allemaal zelf een hele bibliotheek hadden moeten maken, en dat kan niet.”
Dat kinderen de dingen soms heel helder voor je uit kunnen leggen is niks nieuws. Bij de Maakplaats wordt – onder anderen – die kennis verzameld en in kaart gebracht.
De sfeer
Na het beantwoorden van vragen over de buurt geven de kinderen op een enorme plattegrond aan wat ze graag zouden zien op ‘hun’ Waterlandplein. Al kletsend bouwen ze prototype huizen voor een tante die noodgedwongen in Alkmaar woont, maar eigenlijk graag om de hoek zouden wonen. En voor een oma die in de buurt van Schiphol woont, helemaal alleen. Sommige kinderen zitten al drie uur intensief te knutselen en zijn tevens klasgenoten.
Afval en Speelpleintjes
Twee potjes lijm gebruiken met z’n 12en is geen probleem. Zelfs het roze glitterpapier wordt gedeeld. Het is tijd om grote vragen te stellen aan deze jonge mensen. Wat bedoelen we eigenlijk met zorg voor de buurt? Hoe creëren we trots, en een gevoel van verantwoordelijkheid? Wisten zij eigenlijk wel dat zij zelf ook bij de buurt horen? Na de eerste woensdagmiddagen in de maakplaats te hebben doorgebracht hebben we veel kinderen horen praten over dat het een rommel is in de buurt. Daarmee doelen ze op het vele afval op straat. Ook de speelpleintjes worden wat hun betreft te veel bezet door oudere jongeren, of juist moeders en ‘baby’s.’ De speeltuin voor tienjarigen is onvindbaar. De belangrijkste plaats voor de kids is daarom vaak school. Maar welke school? De kinderen van de Maakplaats in Noord komen van Islamitische, Vrije en Openbare basisscholen.
Op de vraag ‘wat er beter moet in de wereld’ wordt zeer betrokken geantwoord: Onaardige mensen moeten aardige mensen worden, Fossiele brandstoffen moeten weg, Winegums moeten ook worden verboden want er zit onzichtbaar varken in.
“Juffrouw, ik moet naar huis want ik moet nog de huiskamer opruimen.”
Maak je buurt
Met het programma ‘Maak je Buurt’ komen jonge buurtbewoners op voor hun belangen in de publieke ruimte. Spelenderwijs raken ze maatschappelijk betrokken en creëren lef om uiteindelijk daadwerkelijk impact te hebben. Binnenkort gaan de kinderen de straat op om interviews te houden, op zoek te gaan naar de realisatie van wat ze als idealen geschetst hadden. Kortom: ze gaan analyseren en creëren.
“Ik ben wel al zes!”
zegt een jongen van zes. Zes jaar levenservaring, zes jaar meer Waterlandpleinbuurtervaring dan wij, en waarschijnlijk ook dan u.
Krachten gebundeld
De samenwerking is voor de betrokken partijen een logische, omdat de krachten kunnen worden gebundeld: infrastructuur en publieksbereik (OBA), ervaring met maakonderwijs (Waag Society), onze ervaring met programma en stadmaken (PdZ) en onderzoek en slagkracht van studenten (HvA). Het is een gezamenlijke uitdaging om ervoor te zorgen dat alle Amsterdamse kinderen en jongeren kunnen deelnemen aan de informatiesamenleving en dat niemand achterblijft.
Toekomst
Er komen meer Maakplaatsen in Amsterdam. Het doel is dat de volgende generatie handig wordt met de nieuwe technologie en erover nadenkt hoe zij deze inzet voor het groter gemeenschappelijk goed.