De Buurtcamping

Ken jij je buren al?

“In veel steden weten mensen vaak niet eens wie hun buren zijn”

De groeiende kloof tussen arm en rijk leidt tot segregatie in steeds meer Europese steden. De rijken en de armen leven op een alsmaar toenemende afstand van elkaar, wat heilloze gevolgen kan hebben voor de sociale stabiliteit in de stad. Roderik Schaepman wil de groeiende kloof tussen de bevolkingslagen aanpakken door het organiseren van buurtcampings: “een camping verbindt mensen.”

Geïnspireerd door de gemoedelijke sfeer in zijn geboorteplaats in Drenthe, organiseerde Roderik Schaepman in 2013 de eerste Buurtcamping in het Amsterdamse Oosterpark. Het doel van de stichting is het versterken van de sociale binding in buurten door samen met inwoners, ondernemers en organisaties tijdelijke campings te organiseren. De kampeerplaatsen zijn alleen bedoeld voor mensen uit de buurt en worden op een bijzondere manier verdeeld. Eenderde van de kampeerplekken is gereserveerd voor vrijwilligers; zij kamperen gratis of met korting en helpen actief mee op de camping. Daarnaast is een eenderde van de ruimte voor mensen met lage inkomens die normaal niet op vakantie kunnen. Via de Stadspas, U-Pas en voedselbank probeert de organisatie hen te bereiken. De overige plekken zijn bedoeld voor betalende kampeerders. Op deze manier creëert de organisatie een gemende groep kampeerders uit verschillende bevolkingslagen. De Buurtcamping streeft naar ‘fijnere’ buurten; waarin je elkaar groet, kent en helpt. bijvoorbeeld door het lenen van spullen.

Vakantiegevoel in eigen buurt
Cathelijn de Reede, onderdeel van het organisatieteam, vertelt enthousiast over haar ervaringen: “Wat ik zo bijzonder vind, is dat je letterlijk vijf minuten van je huis zit en het gevoel hebt dat je op vakantie bent. Daarnaast bestaat de groep kampeerders echt uit een goede mix van culturen, inkomens en leeftijden. Zelfs geweldige vrijwilligers die dakloos zijn; het is zo top dat dat zo goed samengaat allemaal.”

De Buurtcamping Egeldonk in Amsterdam-Zuidoost © Jurre Rompa

Het project is een mooi voorbeeld van een buurtcoöperatie die tegelijkertijd gebruik maakt van initiatieven uit de deeleconomie. Via websites als Peerby en De Deelkelder zorgen de campingbeheerders ervoor dat ook mensen zonder tent op vakantie kunnen. Deze online platforms bieden de mogelijkheid kampeerspullen te lenen aan buurtgenoten. Daarnaast dragen meer dan 300 lokale organisaties, 350 vrijwilligers en ondernemers bij aan De Buurtcampings met een donatie, spullen of door iets te organiseren. Door buurtgenoten te verbinden stijgt de sociale cohesie, wat de kloof tussen mensen op den duur zal doen verkleinen. Sociale cohesie duidt op de samenhang in een maatschappij; de mate waarin men zich identificeert en verbonden voelt met elkaar. Het vereist dat mensen hun persoonlijke belangen afstemmen op een gemeenschappelijk belang. Buurtgenoten houden door intensievere onderlinge relaties meer rekening met elkaar. Daarnaast controleren ze elkaar formeel en informeel op het naleven van gezamenlijk omschreven normen. Meer sociale cohesie in een buurt leidt tot meer participatie van bewoners. Dit is terug te zien in het effect van de buurtcamping: het komt vaak voor dat kampeerders elk jaar actiever worden. Cathelijn vertelt dat mensen die het eerste jaar kamperen, het tweede jaar vrijwilliger willen worden en zich het derde jaar aanmelden als campingbeheerder.

“Op de Buurtcamping is iedereen gelijk: met die pleerol onder de arm zien we er allemaal even knullig uit”

Het officiële De Buurtcamping t-shirt © Cathelijn de Reede

Er zijn dit jaar 11 campings in 5 steden. Het weekend van 8 t/m 10 juli 2016 zullen drie verschillende parken in Utrecht (het Noordse Park, Majellapark of Park de Gagel) omgetoverd worden. Het weekend erna zal het plaats vinden in Amsterdam, Haarlem, Rotterdam en Tilburg. De laatste plekjes zijn hier te reserveren!

reacties
reacties op dit artikel
Er zijn reacties op dit artikel
reageer
in Nederland
reacties op dit artikel
Benieuwd wat er in New Europe gebeurt? Citiesintransition.eu