Een nieuwe held in de buurt

De Buurtsuperman brengt mensen samen

“Ik denk dat veel maatschappelijke projecten niet van de grond komen, omdat er geen verbeelding bij zit.” – Mireille Woortman

De wijze waarop Ismail Taşküprü onderneemt, vormde de belangrijkste inspiratiebron voor het ontwerp van de Buurtsuperman. Ontwerper Mireille Woortman – het gezicht achter Studio Wonderkamer – was samen met styliste Annet Ekkel verantwoordelijk voor het creatieve proces. We spraken met Mireille over de transformatie die Ismail’s typisch Turkse supermarkt onderging.

© mireille woortman & annet ekkel

De Buurtsuperman maakt deel uit van een groter buurtproject, opgezet door Stichting Kennisland. Bij het onder de loep nemen van het Amsterdamse Amsteldorp, bleek behoefte aan een verbindende buurtplek. Een rol die vervuld zou kunnen worden door een buurtwinkel. “Al snel bleek dat deze plek al bestond. Buurtsupermarkt de Amstel bracht mensen uit de buurt bij elkaar, alleen ontbrak het de winkel aan een toegankelijk karakter.” Stichting Kennisland nam contact op met Ismail om te kijken of hij ervoor openstond om zijn supermarkt te laten restylen. “Hij was enorm enthousiast dat zijn winkel, die al langere tijd in zwaar weer verkeerde, onder handen zou worden genomen.”

© mireille woortman & annet ekkel

In augustus gingen Mireille en Annet van start. “Met behulp van een 3D programma hebben we een nieuw inrichtingsplan gemaakt. Omdat Ismail een soort superman voor de buurt is, kwam ik al snel op het idee om de zaak de Buurtsuperman te noemen en er een nieuw logo aan te koppelen.” Voor Mireille ging het niet alleen maar om het ontwerpen van een nieuwe inrichting. “De Buurtsuperman moest echt aan de man worden gebracht. Daarbij is goede branding natuurlijk essentieel.”

© mireille woortman & annet ekkel

Waar staat Ismail als ondernemer voor? Die vraag stond tijdens het ontwerpproces centraal. “De verantwoordelijkheid die hij voelt voor zijn buurtgenoten is erg bijzonder. Hij vervult een sociale rol – in het bijzonder voor de ouderen in de buurt. Deze Buurtsuperman kent zijn klanten en brengt de boodschapjes graag even na werktijd langs als het niet allemaal meer in de rollator past. Dit sociale karakter, de manier waarop Ismail zijn klanten voorop stelt, moest dan ook terugkomen in het uiterlijk van de supermarkt.” Om deze reden mocht het in het ontwerp niet ontbreken aan een gezellige zithoek. “Het biedt Ismail’s klanten de gelegenheid om lekker een kopje koffie te drinken in de winkel, elkaar te ontmoeten op een ontspannen manier. Op deze manier vervult de Buurtsuperman de rol van een buurtcentrum.”

© mireille woortman & annet ekkel

“Na het maken van het plan, hebben we een inschatting gemaakt van de kosten die bij de verbouwing kwamen kijken. Met het plan en de prijs die eraan hing, zijn we weer met Kennisland om de tafel gaan zitten. Zodra het budget met behulp van de gemeente en de woningbouwvereniging binnen was, konden we echt aan de slag.” Het project moest met een klein budget worden gerealiseerd. “We hebben ervoor gekozen om eenvoudige stellingen van de bouwmarkt te plaatsen. Voor de rest van de inrichting hebben we ook gezocht naar goedkope oplossingen. De oude, energievretende koelcel hebben we vervangen voor een energiebesparend exemplaar.” Tijdens de verbouwing hebben veel buurtbewoners geholpen. “Alle betrokkenen bij het project wisten dat Ismail zijn hart op de goede plek had zitten. Dat maakte dat iedereen graag een stapje extra deed. En datzelfde gold voor mij en Anette.”

© mireille woortman & annet ekkel

Over ieder onderdeel van de restyling werd goed nagedacht. “De ramen van de supermarkt waren volgeplakt met posters en binnen ontbrak het aan ruimte en licht. We hebben de supermarkt een stuk frisser en meer van deze tijd gemaakt. We hebben geprobeerd het traditionele gevoel van een buurtsupermarkt en de Turkse roots van Ismail terug te brengen, maar tegelijkertijd een link gelegd met de hedendaagse Nederlandse cultuur. Zo zijn we uitgekomen op een lichte ruimte met een opgeruimde uitstraling, maar zijn er genoeg Turkse elementen te vinden, zoals het Perzische tapijt op de vloer. We hebben een mix van deze twee culturen gemaakt.” Mireille hoopt dat de winkel hierdoor voor alle buurtbewoners een sociale ontmoetingsplaats wordt.

© mireille woortman & annet ekkel

De Buurtsuperman is een goed voorbeeld van een succesvol maatschappelijk project, iets dat zeker niet vanzelfsprekend is volgens Mireille: “Ik denk dat veel maatschappelijke projecten niet van de grond komen, omdat er geen verbeelding bij zit. Als je de plannen die je hebt visueel kunt maken – door bijvoorbeeld een 3D plattegrond te ontwerpen en moodboards te maken – wordt het gelijk veel makkelijker om mensen mee te krijgen. Je moet het balletje zien te laten rollen, dan worden mensen vanzelf enthousiast voor je project.”

  • Fizeaustraat 17 | 1097 SC Amsterdam
  • Open: ma t/m za van 10:00u – 18:00u, soms tot 19:00u. Zondag gesloten.
reacties
reacties op dit artikel
Er zijn reacties op dit artikel
reageer
in Amsterdam
reacties op dit artikel
Benieuwd wat er in New Europe gebeurt? Citiesintransition.eu