Een reclamebureau trouwt met Amsterdam

Reclamebureau 72andSunny zet een artist residency op voor een betere verbinding tussen hen en de stad

Hoe ziet de toekomst van stadmaken eruit en hoe kunnen ‘internationals’ een positieve bijdrage leveren aan de Amsterdamse publieke ruimte? Een antwoord komt wellicht vanuit een onverwachte hoek: het reclamebureau 72andSunny in Amsterdam en hun creative residency 72U. Op ons internationale platform ‘New Europe — Cities in Transition’ worden de aankomende weken de makers, kunstenaars en programmaleiders die betrokken zijn bij 72U voorgesteld. Gedurende deze reeks verkennen we de ‘hybride Stadmakers’ van 72U en de verschillende stadsprojecten die hieraan verbonden zijn.

Ons eerste gesprek is met Hanneke Metselaar. Zij is samen met Nico Stumpo programmaleider van 72U. Als duo zijn zij verantwoordelijk voor het “sturen en vormen van de groep richting complexiteit”, zodat deze in een toestand van ‘magische creatie’ komen.

Hanneke Metselaar ©DawnBrownPhotography

Wat houdt de ‘72U creative residency’ precies in?

72U Amsterdam is een artist-in-residence-programma, binnen het reclamebureau 72andSunny, waarin een groep van makers en ‘creative hybrids’ met verschillende achtergronden bij elkaar gebracht zijn. Gedurende het 72U programma heeft deze groep de mogelijkheid om hun talenten te ontwikkelen en tegelijkertijd een positieve toevoeging te geven aan de stad Amsterdam. Het is een traject van drie maanden waarin het team samenwerkt met verschillende partners, die allemaal een verbinding met de Amsterdamse stadsgemeenschap hebben: De Ceuvel, The Favelas Painting Foundation, Makerversity en Pakhuis de Zwijger. Een aantal van deze partners heeft een probleemstelling aan de groep gegeven waarvoor het team de komende tijd met een creatief antwoord of oplossing moet komen.

Hoe kan een reclamebureau bijdragen aan ‘stadmaken’?

72andSunny is een reclamebureau met een grote sociale ambitie; branding wordt ingezet als een stimulus voor de bevordering van cultuur. Maar omdat dit reclamebureau werkt op een hoog internationale niveau is de verleiding voor veel werknemers groot om te blijven hangen in de bubbel van de reclamewereld: hun fysieke connectie met de stad gaat verloren. Om deze bubble te doorbreken werd 72U opgezet, om zo een brug te slaan tussen 72andSunny en de lokale stadscultuur van Amsterdam. In de praktijk betekent dit dat alle participanten van het 72U team gekoppeld zijn aan drie werknemers van 72andSunny, welke functioneren als mentoren. Op deze manier creëren we een wederzijdse uitwisseling van kennis en een leerproces die twee kanten op gaat. Voor ons is de 72U artist residence een middel tot sociale verantwoordelijkheid, inclusiviteit en het uitwisselen van ideeën en creativiteit.

Waar zochten jij en Nico naar bij het selecteren van de deelnemers van 72U?

Alle deelnemer zijn geselecteerd op basis van hun connectie met de publieke ruimte en hun interdisciplinaire houding. We noemen dit ‘creative hybrids’ en door hiernaar te zoeken hebben we verschillende soorten talenten aangetrokken. Samen vormen zij een veelzijdig en internationaal team, dat onder andere bestaat uit een architect, kunstenaars, of een team builder. Op deze manier brengen zij zes frisse perspectieven op Amsterdam gerelateerde projecten.

Wat betekent het om ’een impact op de stad te hebben’ voor jou?

Het is belangrijk om mensen te verbinden. Een van de grootste uitdagingen in de steden van vandaag zijn vooroordelen. Mijn persoonlijke motivatie is om vooroordelen te overwinnen. Vragen als ‘Waarom gaan we hier wél en daar niet naartoe?’ of ‘Waarom vinden we deze buurt niet leuk?’ moeten uitgedaagd worden. Stadmaken biedt ruimte en de mogelijkheid om deze ‘errors’  in ons denken te doorbreken en te transformeren. Door ontmoetingen te creëren en te stimuleren kunnen we vooraannames doorzien. Op het moment dat je de juiste ontmoetingen faciliteert, kunnen wonderen plaatsvinden.

Kun je een voorbeeld noemen in de context van het 72U programma?

Op een persoonlijk niveau betekent de betrokkenheid bij 72U ook dat ik met mijn eigen vooroordelen, met betrekking tot de Amsterdamse stadscultuur, geconfronteerd word. We vroegen ons team namelijk om interviews af te nemen met de bewoners rondom ‘De Ceuvel’ — in het noorden van Amsterdam. Dit is een gebied in Amsterdam dat vaak wordt afgeschilderd als ontoegankelijk. De bewoners hebben de reputatie om een stugge en wantrouwende houding aan te nemen tegenover mensen van buitenaf. Maar tot mijn eigen verbazing vormde dit totaal geen probleem: ondanks dat zelfs de gemeenschappelijke taal ontbrak, zijn er rijke en waardevolle gesprekken uit deze opdracht voort gekomen. Het geeft heel goed weer waarom de internationale aanpak van 72U zo waardevol kan zijn. Doordat de groep vrij was van de lokale vooroordelen konden zij speels de grenzen losbarsten.

Voor meer informatie over de deelnemende ‘Creative Hybrids’ en hun plannen > kijk de opname van het What’s Up#91 Forward with the goat’, onderzoek hun informele fotoverslagen en hou onze reeks van interviews in de komende weken op citiesintransition.eu in de gaten!

reacties
reacties op dit artikel
Er zijn reacties op dit artikel
reageer
in Amsterdam
Misschien vind je dit ook leuk
Fietsexpeditie 013
Tilburgs stadmaken
reacties op dit artikel
Benieuwd wat er in New Europe gebeurt? Citiesintransition.eu