“Eerst mijn fiets terug” wordt realiteit

  1. Home
  2. /
  3. Groningen
  4. /
  5. “Eerst mijn fiets terug”...

“Eerst mijn fiets terug” wordt realiteit

Als het aan deze studenten ligt is fietsendiefstal binnenkort volledig verleden tijd

Bijna elke grootstedelijke bewoner heeft er wel eens mee te maken gehad: op het meest ongelukkige moment denkbaar is je fiets verdwenen van de plek waar ‘ie zéker weten geparkeerd stond. Fietsendiefstal is in Nederland nog altijd de meest voorkomende vorm van criminaliteit. Komt daar dankzij een paar eerstejaars studenten binnenkort een einde aan?

Talloze potentiële oplossingen zijn in de loop der jaren aangedragen maar nauwelijks effectief gebleken. Wat betreft preventie zijn er genoeg tips: het frame laten graveren, met een extra slot dat duurder is dan je hele fiets het frame én het wiel aan het fietsenrek verankeren, of zelfs altijd parkeren in een bewaakte stalling. Desalniettemin lijkt men zo gewend aan het feit dat een gestolen fiets nou eenmaal hoort bij het ‘big city life’, dat menigeen niet eens de moeite neemt aangifte te doen bij de politie. Een nieuwe is ten slotte ook weer zo geregeld voor een tientje, misschien wel bij dezelfde dief die de jouwe ontvreemd heeft. En zo houdt het systeem zichzelf in stand.

Wiert Hoeksema, Jonne Hopman, Leonard Dijkshoorn, Kalle Majoor, Niels Bax en Jan Willem Musters - foto: Marco in 't Veldt

Als het aan dit groepje van zes jonge Groningers (Wiert Hoeksema, Jonne Hopman, Leonard Dijkshoorn, Kalle Majoor, Niels Bax en Jan Willem Musters) ligt, is fietsendiefstal binnenkort echter volledig verleden tijd. Het klinkt zo simpel dat het eigenlijk verbazend is dat het nog niet eerder is bedacht. Ze lieten goedkope gps-chips uit China overschepen, ontwierpen een app met de naam findmybike om die chip te kunnen volgen met een mobiele telefoon en hebben nu de missie élke fiets van zo’n chip te voorzien. Deze wordt in het frame geplaatst en wanneer je stalen ros gestolen is, kun je via de app precies op een kaart zien waar ‘ie zich bevindt. De chip gaat dankzij een klein batterijtje drie jaar mee.

De jonge heren zeggen er niet rijk mee te willen worden maar hebben wel een ideologie. Het mes snijdt namelijk aan twee kanten: enerzijds met het vergroten van de pakkans dieven afschrikken zomaar een tweewieler te ontvreemden en daarmee het aantal fietsdiefstallen terugbrengen. Anderzijds fietsendieven op het rechte pad brengen door ze werk te verschaffen; er zullen in de werkplaats van findmybike alleen maar ex-fietsendieven komen te werken. Zo blijven zij ‘van de straat’ en kunnen ze voortaan op een eerlijke manier hun geld verdienen.

Eén probleem lijkt nog niet getackeld, en dat is de trend dat steeds meer fietsendieven losse onderdelen die niet vergrendeld zijn stelen om daar een nieuwe fiets van te knutselen. Eerst alleen een frame, een paar straten verderop de wielen en voila: een ‘nieuwe’ fiets. Als het chippen van fietsen daadwerkelijk een gebruikelijk fenomeen wordt, vinden dieven misschien ook wel een manier om de chip te verwijderen voor ze de fiets meenemen. Hopelijk blijkt een baantje in de werkplaats van findmybike, waar ze chips mogen plaatsen in plaats van verwijderen, lucratiever.

Het anti-fietsendiefstal-systeem wordt gelanceerd op donderdag 2 april, dan gaat de website online en wordt de app beschikbaar.

Steden

In deze steden zijn nu stadambassadeurs actief. Dat worden er snel meer.

Transities

Alle transities in andere content vormen vind je hier. De beste interviews, plekken en evenementen voor de Nederlandse stad in transitie.