Nieuwe standaard stedelijke mobiliteit

Hoe het Timmerhuis in Rotterdam een voorbeeld geeft voor autogebruik in de toekomst

Op vrijdag 11 december 2015 heeft het Timmerhuis in Rotterdam de deuren geopend. Het ontwerp van OMA combineert het historische Stadstimmerhuis met een modern bouwvolume waardoor meerdere functies samen kunnen komen. Door wonen, werken, cultuur en ontspanning in een gebouw te combineren is dit het meest duurzame multifunctionele gebouw van Nederland geworden. In dit stadsbericht meer over de transities rond stedelijk wonen en mobiliteit in het nieuwe Timmerhuis.

Op de eerste vijf verdiepingen van het historische gebouw werken sinds december 1800 ambtenaren van het stadskantoor Rotterdam. In het nieuwe gedeelte dat doet denken aan een wolk van staal en glas, zijn 84 appartementen gerealiseerd met uitzicht over de stad en grote dakterrassen. Op 5 februari open het Museum Rotterdam in het pand met 1700 vierkante meter  expositieruimte.

De echte innovatie van het gebouw zit echter niet in het multifunctionele karakter maar de nieuwe wijze waarop over autobezit en mobiliteit is nagedacht. Het resultaat van een samenwerking tussen bouwbedrijf Heijmans en BMW heeft ertoe geleid dat een duurzaam e-ecosysteem inpandig is. Dit betekent dat de elektriciteit die wordt opgewekt door zonnepanelen op het dak wordt opgeslagen in batterijen van BMW. Hierdoor worden de auto’s ’s nachts opgeladen om overdag te kunnen rijden. In een app die door BMW is ontwikkeld kunnen bewoners van het Timmerhuis een auto reserveren. Deze samenwerkende onderdelen zorgen voor een interactief ecosysteem. Dit systeem is nog maar net in gebruik genomen maar het zal interessant zijn om te zien hoe dit leidt tot nieuwe ideeën over de stedelijke mobiliteit van de toekomst.

In de ideale stad van de toekomst is voor veel mensen weinig ruimte voor auto’s. Dit project van BMW en Heijmans is een eerste aanzet naar deze toekomst. Hoe zullen projecten als deze van invloed zijn op het autogebruik en het autobezit van stedelingen? Aan de ene kant is het interessant om te zien in hoeverre de bewoners van het Timmerhuis gebruik gaan maken van dit initiatief. Aan de andere kant dagen dit soort initiatieven de lokale overheid uit om na te denken over mogelijk financiële voordelen voor autodelers en de gevolgen voor de parkeernorm. De potentie van een dergelijk initiatief is natuurlijk een benchmark te zijn voor de stedelijke mobiliteit van de toekomst.

reacties
reacties op dit artikel
Er zijn reacties op dit artikel
reageer
in Rotterdam
Misschien vind je dit ook leuk
The Masters
Anders dan anderen werkt!
reacties op dit artikel
Benieuwd wat er in New Europe gebeurt? Citiesintransition.eu