Omapost gaat de strijd aan met eenzaamheid onder ouderen
“Het gaat me om het terugbrengen van die verbinding tussen oma en kleinkind.”
Eenzaamheid onder ouderen is een groot probleem in de huidige maatschappij. Zij missen vaak de aansluiting met jongere generaties en de wereld om hen heen en raken daardoor in een isolement. In Nederland voelt één op de drie ouderen zich soms eenzaam. Daar wil Omapost verandering in brengen. Initiatiefnemer Wilbert van de Kamp gaat de strijd aan met eenzaamheid onder ouderen door het maandelijks versturen van een kaartje.
Omapost is een app waarmee je elke maand een foto met een persoonlijke tekst naar je oma (of opa’s, ouders, oudooms en suikertantes) stuurt. Op die manier willen ze het contact tussen online jongeren en hun offline oma’s versterken. De dienst werkt als volgt: via de site vul je gegevens van jezelf en van je oma in. De makers van Omapost kiezen dan een foto uit één van je social media-account om af te drukken op een kaartje dat naar je oma gaat. “Daardoor weet je oma weer wat jij doet, en praat je met haar over datgene wat er toe doet. Kortom: jij en je oma zijn weer connected.” De foto op het kaartje, en jouw persoonlijke boodschap, moeten aanleiding geven tot een goed gesprek met je oma.
“Zomaar bellen is leuk, maar het is beter als je een aanleiding hebt om iets te bespreken.”
Door kaartjes te versturen brengt Omapost het onderwerp onder de aandacht en gaat Omapost de strijd aan met eenzaamheid onder ouderen. Een kaartje per maand kan al een verschil maken volgens Wilbert. “Omapost is natuurlijk geen vervanging van een echte ontmoeting, maar is wel een hele mooie aanleiding om het contact te versterken. Zo heeft iedere oma elke maand iets extra’s om naar uit te kijken en praat je weer over de dingen die je bezig houden, in plaats van over het weer.”
Blije oma’s
Afgelopen jaar heeft Wilbert, samen met Elke Uijtewaal en Lian van Leeuwen, al honderden oma’s blij gemaakt. Een jaar lang hebben ze het idee getest met vrienden, familie en kennissen. “Dit deed ik toen allemaal handmatig dus iemand kon mij geld overmaken voor een kaartje, ik haalde vervolgens een foto van Facebook of Instagram, schreef het telefoonnummer en de persoonlijke boodschap van de persoon op de kaart en dit stuurde ik vervolgens op naar de desbetreffende oma. Maar dit liep helemaal uit de hand. 500 kaartjes met de hand beschrijven is niet te doen!”
“Zo’n kaartje is niet een manier om je oma af te schepen, maar juist om weer met haar in contact te komen, en elke maand eens met haar bij te kletsen over wat jou en wat haar bezig houdt.”
Dinsdag 8 maart was Wilbert te gast in het programma What’s Up van Pakhuis de Zwijger. Hier vertelde hij dat het project ertoe heeft geleid dat hij zijn oma echt heeft leren kennen. “Mijn oma was erg verbaasd dat ik graag gerechten met pastinaak maak. Ze dacht dat jonge mensen hier niet mee koken, en alleen maar kant-en-klaar-maaltijden eten. Toen zei ik: dat is niet waar, ze houden zich bijvoorbeeld heel vaak bezig met moestuinen. Toen vertelde ze mij dat ze ook een moestuin had, en voor ik het wist zat ik bij haar aan tafel te kletsen over die moestuin, te kletsen over mijn leven.”
Impact vergroten
Om de dienst uit te breiden en te voorkomen avonden lang zelf kaartjes te moeten schrijven willen de initiatiefnemers een mobiele app bouwen. Ze zijn daarvoor een inzamelactie begonnen op CrowdAboutNow. Vanaf 45 euro krijgen investeerders een jaarabonnement, toegang tot de ‘Omapost Bingo-avond’ en een vermelding op de ‘Behangrol of Fame’. Voor wie geen oma meer heeft: er is een Adopteer-een-Oma-optie.