Waarom de lichten ’s nachts op oranje knipperen
Julia doet iedere week verslag over het ondertussen stadmaken. Columns waarin naar voren komt hoe er buiten organisaties aan de gemeenschap wordt gesleuteld om een socialere stad te krijgen.
Onderzoek heeft uitgewezen dat een langere geeltijd (de tijd tussen de verspringing van groen naar rood) zorgt voor minder verkeersongelukken. Het oranje licht is waar je ongestraft doorheen mag. Dat ‘s nachts de stoplichten op oranje knipperen heeft dus niets met energiebesparing of luiheid van de stoplichten te maken. Het is veel mooier: een teken dat de technologie ten dienst staat van haar gebruikers.
Toch stond donderdagnacht een man te knikkebollen tot het groen zou worden. Misschien dacht hij aan zijn zoon, of kwam hij net uit de afwaskeuken van een restaurant en was nu op weg naar huis. De bekende route, en straks naar bed. Een student fietst hem voorbij en de man ziet nu het licht: Het is aan hem.
Een knipperend stoplicht ‘s nachts kan je zien als een vriendelijk stoplicht dat zegt: ‘Hallo dit is een kruising. Dank voor je aandacht, en doe nu vooral wat je wilt.’ De regelnicht van overdag verdwijnt, je zou een stoplicht ‘s avonds bijna groeten.
Geeltijd is de tijd waarin er geen ja, en geen nee is. Het zit tussen: je mag door, en je moet stoppen. Een oranje stoplicht is de ouder die tegen het kind zegt: ‘Wat denk je zelf?’. Het oranje staat voor verantwoordelijkheid. Nothing rhymes with orange. Geen wet waarop je je kan beroepen, het is de tijd van de mensen onder elkaar. Tom de Haan (uit Haarlem) pleitte een jaar geleden tijdens een dichtavond voor meer geeltijd in onze wereld nu. Een wereld die meer uitstraalt dat je het zelf kan oplossen.