Suiker is het nieuwe plastic

Studenten maken duurzame poncho’s van suikerriet

“Ook kleine ideeën kunnen een groot verschil maken.”

Jaarlijks worden in Nederland zo’n twee miljoen poncho’s uitgedeeld op festivals. Deze zijn allemaal gemaakt van plastic. Gwen, Floor, Merel en Wouter introduceren met hun start-up NATR de bio-poncho: een poncho gemaakt van suikerriet. Daarmee verduurzamen ze één van de meest vervuilende afvalstromen op festivals.

Een poncho van bio-plastic veroorzaakt 60% minder CO2 uitstoot in vergelijking met een reguliere poncho. Simpelweg door het vervangen van kunststofkorrels door bio-kunststofkorrels. Merel vertelt ons wat er komt kijken bij het opzetten van een duurzame onderneming.

© so/creatie

Vuilniszakken

Met een goed idee staat niet zomaar een bedrijf. Het begon allemaal met een minor Entrepreneurship waar de studenten aan hebben deelgenomen, zonder enige ervaring met ondernemen. De vier vonden elkaar door een gedeelde visie voor hun startup. Het was zeker dat het een sociale onderneming moest worden, waarbij geld verdienen een middel is, niet het doel. Helaas werden hun eerste ideeën niet meteen goedgekeurd, omdat er geen goed verdienmodel voor was. Het brainstormen ging verder, en gezamenlijke interesses werden afgetast. Ondertussen kwam het Lowlands festival ter sprake, waar Floor eens vuilniszakken verknipte tot poncho’s, om zich tegen de regen te weren. Dit werd uiteindelijk de inspiratie voor een betere poncho.

“De wedstrijd heeft ons echt gepusht om nog beter na te denken over ons product”

De studenten hebben allerlei workshops gevolgd als onderdeel van het programma. Daarnaast wonnen ze de wedstrijd ADE Green, dat een geldbedrag opleverde en goed contact met de Gemeente. Inmiddels is DGTL (40.000 bezoekers) het eerste festival is dat interesse heeft in de poncho’s van NATR.

Huidige productie van NATR poncho © NATR

Teamwork

De minor heeft enorm geholpen als stok achter de deur, legt Merel uit. “Je krijgt heel veel tijd om je op je start-up te focussen. Je krijgt ook allemaal workshops van experts uit het veld.” Maar het belangrijkste om verder te komen met het idee zijn, volgens haar, de mensen waarmee je samen werkt. Als iemand de motivatie verliest, is er altijd een ander die je er aan herinnert waar je het voor doet. Dezelfde waarden delen (de wereld een beetje beter maken) is dan ook het aller belangrijkste om je start-up te laten slagen.

Blijven innoveren

Met de bioponcho probeert NATR festivals duurzamer te maken. Maar producten weggooien is natuurlijk nooit zo duurzaam als zou moeten. NATR heeft ervoor gekozen om de duurzaamst mogelijk oplossing nu in te zetten en ondertussen te blijven innoveren. Er is veel onderzoek aan voorafgegaan. Het plan was om een volledig biologisch afbreekbaar product maken, met zaden erin zodat als je het in de grond stopt, je weer bloemen maakt voor de bijenpopulatie. In gesprek met experts bleek dat dat helemaal niet kan. Composteerbaar plastic moet in een speciale compostbox voor een lange tijd met de geschikte temperatuur, om af te breken. In de natuur in Nederland, of in het water, is dit dus helemaal niet het geval. Wel is suikerriet een materiaal dat veel duurzamer is dan plastic.

“Echt composteerbaar plastic bestaat nog helemaal niet.”

Toen bleek dat suikerriet wel een mogelijkheid bied om te verduurzamen, vanwege de lage CO2 uitstoot. Door de ontwikkelingen omtrent duurzame materialen nauwlettend in de gaten te houden, zal de poncho steeds duurzamer worden. Uiteindelijk is een energie-neutrale en afval-vrije poncho het streven.

Toekomstvisie van NATR © NATR

reacties
reacties op dit artikel
Er zijn reacties op dit artikel
reageer
in Amsterdam
reacties op dit artikel
Benieuwd wat er in New Europe gebeurt? Citiesintransition.eu